
Suzan Wesdijk
Niet iedereen is in staat om de Walk of Grief wandelend af te leggen. Voor Suzan vormde haar diabetes type 1 daarbij een extra uitdaging. Maar dat weerhield haar er niet van om de route op haar eigen manier te beleven. Met een omafiets, een fietskaart vol gemarkeerde aandachtspunten en de verhalen uit het boek als gids, maakte zij haar eigen 'Ride of Grief' over Terschelling.
Ik wil jullie bedanken voor het delen van de 'Walk of Grief'. Het is prachtig uitgedacht, vormgegeven en tot in de details past & klopt het bij elkaar. Erover lezen maakte me gelijk enthousiast; ik moest & zou naar Terschelling. En ik bestelde de box al voordat ik een datum had geprikt.
Uiteindelijk heb ik de route niet gelopen. En er een eigen draai aan gegeven; 'ride of grief': op een fiets-&wandelkaart heb ik zoveel mogelijk aandachtspunten aangegeven uit het boek. En per omafiets (om toch dichtbij het wandelen te blijven geen ondersteuning) ben ik die punten afgefietst. Alle verhalen erachter gaf het dat éxtra; diepte, schoonheid, inzicht. En een soort rust om toch wat van de 'Walk of Grief' te kunnen proeven/mee te delen.
Ik wilde deze lopen om te rouwen over de verloren jaren. Jaren waarin ik worstelde met trauma en overleefde en niet dat hebben kunnen opbouwen wat ik had gehoopt. Diabetes type 1 is nog steeds een uitdaging en ik vond het daarom moeilijk hoe dat zou kunnen gaan als je een tocht maakt van meer dan 10 km en mijn suikervoorraad op zou raken ergens middenin zo'n natuurgebied. Op de fiets heb ik dan ook heel wat cola vervoerd & verbruikt. En kon gelukkig daardoor eerder of anders ingrijpen en naar een dichtsbijzijnde supermarkt of restaurant fietsen. Maar de mooie natuur, de plekken die ik dankzij de Walk of Grief heb gezien en de inzichten gaven mij een boost; er is nog zóveel te ontdekken, maar vooral om bij stil te staan of van te genieten.
En de 'Walk of Grief' staat nog steeds op mijn lijstje om eens écht & helemaal te lopen ♡
Nogmaals; heel veel dank. Het was een verrijking; niet alleen op mijn fietspad ;) ook op mijn levenspad!
Lieve groet,
Suzan
